“Neofavela filmada: violencia y resistencia en la ciudad partida de Ciudad de Dios”

Authors

  • Iliana Pagán-Teitelbaum

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v2i04.50

Keywords:

Violence, inequality, exclusion, citizenship, favela, stereotype, Latin American film, City of God, Rio de Janeiro, Brazil

Abstract

In this article, I analyze how the Brazilian film City of God (Cidade de Deus, 2002), directed by Fernando Meirelles and co-directed by Kátia Lund, strategically captures, manipulates, and transforms the stereotypes of favela inhabitants in Rio de Janiero, Brazil, to formulate an esthetic of violence that transmits the effects of social exclusion in the life of the neofavela. 

Author Biography

Iliana Pagán-Teitelbaum

Posee un doctorado en Lenguas y Literaturas Romances (Harvard University, 2006) y obtuvo una beca postdoctoral Mellon (University of Pennsylvania, 2007-09). Actualmente enseña literatura latinoamericana en Virginia Tech University y está escribiendo su libro Ordinary Violence in Contemporary Latin American Literature and Film sobre violencia, ciudadanía y globalización en la literatura y el cine de las Américas. Página web de la autora: http://ilianapagan.com

Published

2013-03-21

How to Cite

Pagán-Teitelbaum, I. (2013). “Neofavela filmada: violencia y resistencia en la ciudad partida de Ciudad de Dios”. Badebec, 2(04). https://doi.org/10.35305/b.v2i04.50

Issue

Section

Artículos