Teatro Proletario de Cámara de Osvaldo Lamborghini: un dispositivo pornográfico

Authors

  • Christian Estrade

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v5i09.259

Keywords:

Argentina, Intermedia, Pornography, Politics, Device

Abstract

The Argentine writer Osvaldo Lamborghini (1940-1985) undertakes towards the end of his life, shut in Barcelona, a vast project called Teatro proletario de cámara. In this intermedia work made of montages, collages and writing, different techniques of drawing and painting cross to intervene the pornographic image that lodges the center of its project. If the form of Teatro proletario de cámara inherits so much of sketchbook as of the artist book, an authentic critical device spreads out on sexuality and its representation. The project, unfinished, is not limited to be a work in the crossing of the word with the image but it enters completely the debate in the 80’s on pornography, giving back to the pornography his lysergic and political dimension, at a time of censorship and reaction.

Author Biography

Christian Estrade

es profesor titular de Literatura latinoamericana en la Universidad de Toulouse Jean Jaurès. Sus investigaciones actuales, que siguen una perspectiva genética, están centradas en el archivo Copi, depositado en el IMEC. Sus trabajos y artículos se han publicado en revistas especializadas de Francia y Uruguay, y en éstos analiza los borradores de su narrativa y de su obra teatral. El presente artículo se inscribe dentro de un estudio más amplio sobre pornografías latinoamericanas que incluye, entre otros, a Copi, a Osvaldo Lamborghini y a Alberto Laiseca. Es autor del ensayo crítico La ficción en su borde (Un estudio sobre la nota al pie en la literatura argentina), aún inédito.

Published

2015-09-21

How to Cite

Estrade, C. (2015). Teatro Proletario de Cámara de Osvaldo Lamborghini: un dispositivo pornográfico. Badebec, 5(09). https://doi.org/10.35305/b.v5i09.259