El terror como enfermedad. Facundo y las fascinaciones de la barbarie en Sarmiento y en Gorriti

Authors

  • Sandra Gasparini

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v3i06.74

Keywords:

Political terror, Gothic, Argentine History, 19th Century

Abstract

The events that occurred right after the Battle of Tucuman (1812) between the Federal forces of Facundo Quiroga and the United Armies of General Lamadrid represent an episode of nineteenth-century Argentine history that seems to concentrate the horror caused by those who held power. There are at least two stories about this episode and its consequences: Chapter 12 of Facundo Quiroga by Sarmiento (1845) and “La novia del muerto” (1865) by Juana M. Gorriti. Sarmiento prefers focusing on the scene in which the ladies from Tucuman, after the battle, ask Quiroga about their relatives and he lays out the symptomatic feature of horror as ‘disease’. On the other hand, Gorriti prefers focusing on a love story and narrating how public acts affect the private world. This paper analyzes some elements of both Gothic and Romantic aesthetics and the appearance of bodies that are crossed by political horror.

Author Biography

Sandra Gasparini

es doctora por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, área Literatura, donde es docente de Literatura Argentina I y de la maestría de Literaturas Española y Latinoamericana. Participa de dos proyectos de investigación sobre literatura argentina y terror. Dictó conferencias y escribió fundamentalmente sobre literatura fantástica argentina y sus lazos con el discurso científico. Realizó ediciones críticas de textos de Eduardo L. Holmberg, Esteban Echeverría, A. Bioy Casares y un ensayo sobre Juan Filloy, En 2012 publicó Espectros de la ciencia. Fantasías científicas de la Argentina del siglo XIX.

Published

2014-03-03

How to Cite

Gasparini, S. (2014). El terror como enfermedad. Facundo y las fascinaciones de la barbarie en Sarmiento y en Gorriti. Badebec, 3(06). https://doi.org/10.35305/b.v3i06.74