Post-truth and Propaganda in Ray Bradbury's Fahrenheit 451: On the “Informative” Constitution of a Manipulable Subject

Authors

  • Alfonso A. Gracia Gómez Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v11i22.537

Keywords:

Post-truth, Information, Politics, Social media, Internet

Abstract

In the following article we analyze some of the key meanings that have been recently articulated in philosophical, political or journalistic discourses, among others, around a concept of maximum relevance in contemporary political debate such as “post-truth”. For this, a classic of science fiction literature such as Fahrenheit 451 is used, taking advantage of a suggestion made by Ramin Bahrani, director of his most recent film adaptation, according to whome Bradbury's novel represents “our social media age”.

Author Biography

Alfonso A. Gracia Gómez, Universidad de Valencia

Doctor en Filosofía por la Universidad de Valencia (España). Trabaja como profesor de Educación Secundaria para la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana y es miembro de la Asociación Española de Psicoanálisis Lacaniano. Además de ello, participa como investigador en el grupo EINDA, del Seminario del Campo Freudiano de Valencia, así como en el grupo “Crítica y sabotaje” del Departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, en la Facultad de Filología, Traducción y Comunicación de la Universidad de Valencia. Ha realizado numerosas publicaciones sobre psicoanálisis, hermenéutica y crítica de la cultura, entre las que destaca su libro ¿Quién habla ahí? Freud y el sujeto del inconsciente (2019).

Published

2022-03-28

How to Cite

Gracia Gómez, A. A. (2022). Post-truth and Propaganda in Ray Bradbury’s Fahrenheit 451: On the “Informative” Constitution of a Manipulable Subject. Badebec, 11(22), 1–21. https://doi.org/10.35305/b.v11i22.537

Issue

Section

Artículos