El cuerpo transgénero en Una mujer fantástica

Authors

  • Andrés Ibarra Cordero

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v9i17.401

Keywords:

Cuerpo transgénero, queer, monstruoso, híbrido, felicidad

Abstract

This article explores on the cultural meaning of the transgender body in
the Chilean film Una mujer fantástica from a Queer Studies perspective. Although
not an essay about theory, this work discusses critical issues in the film under the
light of concepts elaborated by the authors Jack Halberstam (Skin Shows) and Sara
Ahmed. First, I briefly introduce the implications of queer theory and the
transgender phenomena, from an interdisciplinary perspective. Then, the notions of
the body proposed by Halberstam provide a reference for the cultural construction
of the hybrid or monstrous body, in this specific case, linked to the transgender body.
Finally, Ahmed’s critical speculation regarding the political implications of being
happy reminds us how certain bodies have been systematically excluded from the
scripts of happiness.

Author Biography

Andrés Ibarra Cordero

Andrés Ibarra Cordero es Licenciado en Letras Inglesas (Pontificia Universidad Católica de Chile) y Master of Arts in Comparative Literature (King’s College, London). Actualmente es candidato doctoral en ASCA —Amsterdam School for Cultural Analysis, de la Universidad de Ámsterdam. También está afiliado en otros centros de investigación holandeses, como NICA (Netherlands Institute for Cultural Analysis) y OSL (Onderzoekschool Literatuurwetenschap) en donde ha participado en varios seminarios y jornadas de investigación. Su área de interés aborda la literatura comparada, la teoría literaria, los estudios postcoloniales y las diversas teorías de género y queer. Ha sido becario de magíster y doctoral de CONICYT Chile.

Published

2019-09-24

How to Cite

Ibarra Cordero, A. (2019). El cuerpo transgénero en Una mujer fantástica. Badebec, 9(17), 22–45. https://doi.org/10.35305/b.v9i17.401