Cuerpos y literatura disidente. La Virgen Cabeza, de Gabriela Cabezón Cámara

Authors

  • Carolina Ruiz

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v6i12.195

Abstract

This essay analices Gabriela Cabezón Camara’s first novel, La virgen cabeza (2009), and finds in it a number of thematic and formal repetitions that continue to appear in her following books. The narrative polyphony that breaks the hegemonic and patriarcal idea of a single valid voice, the representation of disident bodies and the biopolitical selection of lives that diserve to be saved and lives that ought to be exterminated, produce an unusual novel in Argentinian literature that questions its own literary tradition. La virgen cabeza is a literary body where many other bodies intertwine: not normative bodies, lusting bodies, animal bodies, “monstruous” bodies; bodies left behind; bodies that don’t matter.

Author Biography

Carolina Ruiz

(Mendoza, 1987). Licenciada en Letras modernas egresada de la Universidad Nacional de Cuyo, actualmente está realizando una maestría en Literatura Argentina en la Universidad Nacional de Rosario. Además de su trayectoria académica, es militante social y forma parte del Bachillerato Popular “Violeta Parra” de la Favorita y la Coordinadora Feminista de Mendoza. Sus más recientes investigaciones se ocupan, principalmente, de la representación de las clases populares y las mujeres en textos pertenecientes a la Nueva Narrativa Argentina

Published

2017-03-21

How to Cite

Ruiz, C. (2017). Cuerpos y literatura disidente. La Virgen Cabeza, de Gabriela Cabezón Cámara. Badebec, 6(12). https://doi.org/10.35305/b.v6i12.195