Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance

Authors

  • Marina Cecilia Rios

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v4i07.91

Keywords:

Mario Bellatin, César Aira, restoration of behavior, performance, Literature

Abstract

In this paper I will address La villa by César Aira and Los fantasmas del masajista by Mario Bellatin focusing on the relationship between literature and art, more precisely, between literature and performance, the latter understood as the practice that places bodies in front of an audience. I will take into account the way in which the characters - through certain procedures - develop social and artistic practices, ritualization that lead to what Schechner calls “restoration of behavior”, a key concept in order to consider these scenes as performance. When focusing on this, we can observe a specific interrelationship between bodies, writing and art in connection with the performance as reading device.

Author Biography

Marina Cecilia Rios

Es Profesora de Enseñanza Media y Superior en Letras y Licenciada en Letras por la Universidad de Buenos Aires. Ha publicado artículos en revistas académicas y presentado ponencias en congresos y jornadas del área, referidos a la literatura latinoamericana, en los últimos años, más precisamente, a literatura latinoamericana contemporánea. Actualmente es docente de la Universidad de Buenos Aires en el Secundario a Distancia; y desarrolla un proyecto de investigación radicado en el Instituto de Literatura Hispanoamericana en el marco de una beca doctoral, también, de la Universidad de Buenos Aires.

Published

2014-09-21

How to Cite

Rios, M. C. (2014). Dispositivo de lectura en La villa de César Aira y Los fantasmas del masajista de Mario Bellatin: cuerpos, escritura y performance. Badebec, 4(07). https://doi.org/10.35305/b.v4i07.91