Generationality Empire Windrush: Transcultural Memory in Two Short Stories by Andrea Levy and Yvvette Edwards

Authors

  • Claudia A. García Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue
  • Andrea Montani Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue
  • Paula Vasquez Gamboa Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Generationality Empire Windrush, Transcultural memory, Transgenerational memory, Andrea Levy, Yvvette Edwards

Abstract

This paper explores the construction of the memories of the so-called Windrush generation in a selection of short stories produced by contemporary British women authors. In particular, we analyse two short stories by Andrea Levy and Yvvette Edwards, both daughters of Caribbean immigrants, to discuss the content and narrative strategies used in the representation of this generation's experiences. We argue that the stories are figures of transcultural and transgenerational memory that contribute to the weaving of common histories of the Caribbean diaspora in Britain. With regard to the theoretical framework underpinning our work, our analysis is based on the concepts of cultural memory (Assmann 2008), transcultural memory (Creet 2011, Erll 2011, Bond 2014), transgenerational memory (Bond 2017) and the categories of generationality and fictions of generational memory (Erll 2017).

Author Biographies

Claudia A. García, Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue

Profesora de Inglés por la Universidad Nacional del Comahue (2015). Forma parte del proyecto de Investigación “Migración y Memoria: Lecturas/traducción del Atlántico ex-Imperial británico en el cambio de milenio” (J035). Se desempeña como docente en la materia Literatura en Habla Inglesa del Traductorado en Inglés e Historia de la cultura, Literatura en Habla Inglesa I, II y III del Profesorado en Inglés de la Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue.

Andrea Montani, Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue

Magíster en Inglés por la Universidad Nacional de Córdoba (2019) y Profesora de Inglés por la Universidad Nacional del Comahue (2009). Codirige el Proyecto “Migración y memoria: Lecturas/traducción del Atlántico eximperial británico en el cambio de milenio” (J035) de la Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue. Se desempeña como docente en la materia Literatura en Habla Inglesa del Traductorado en Inglés e Historia de la cultura, Literatura en Habla Inglesa I, II y III del Profesorado en Inglés de la Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue.

Paula Vasquez Gamboa, Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue

Profesora de Inglés por la Universidad Nacional del Comahue. Forma parte del proyecto de investigación “Migración y Memoria: lecturas/traducción del Atlántico ex imperial británico en el cambio de milenio” (J035) dirigido por la Dra. Olivares. Se desempeña como docente en las materias de Lengua Inglesa IV Aplicada a la Traducción de la carrera del Traductorado en Inglés de la Facultad de Lenguas y de Inglés Idioma Extranjero en la carrera de Abogacía de la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, ambas facultades pertenecientes a la Universidad del Comahue.

Published

2025-04-09

How to Cite

García, C. A., Montani, A., & Vasquez Gamboa, P. (2025). Generationality Empire Windrush: Transcultural Memory in Two Short Stories by Andrea Levy and Yvvette Edwards. Badebec, 14(28), 1–16. Retrieved from https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/673

Issue

Section

Artículos