Che's footsteps or how to make a dead man walk: some reflections on movements, poetry and images

Authors

  • Rocío Fernández Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v12i23.569

Keywords:

Che Guevara, movements, poetry, images, reproduction

Abstract

The death of Comandante Ernesto Che Guevara in Bolivia had a profound impact on the entire Latin American revolutionary movement, but especially in Havana. In this article I propose to review the semiotic operations carried out by the political discourses, images, and literature of the late 1960s to continue his legacy. To this end, and focusing on the subjective and territorial displacements that characterised Guevara's life, I reflect on the ways in which signs and editorial work and/or visual reproduction managed to multiply and re-power the concept of trace.

Author Biography

Rocío Fernández, Instituto de Humanidades y Ciencias Sociales Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesora y Licenciada en Letras por la Universidad Nacional de Mar del Plata con una tesina sobre “La decadencia en la poesía y las crónicas de Julián del Casal”. Actualmente es becaria doctoral del CONICET e investiga las modulaciones de la decadencia en la literatura cubana desde fines del siglo XIX hasta finales del siglo XX. Asimismo, integra el grupo de investigación Literatura y política, dirigido por el Dr. Ignacio Iriarte y radicado en el CELEHIS (Centro de Letras Hispánicas), y es correctora en las revistas académicas El jardín de los poetas y CELEHIS Revista del Centro de Letras Hispánicas.

Published

2022-09-30

How to Cite

Fernández, R. (2022). Che’s footsteps or how to make a dead man walk: some reflections on movements, poetry and images. Badebec, 12(23), 150–173. https://doi.org/10.35305/b.v12i23.569