Dos variantes de lo final en la obra de Onetti: El astillero y Cuando ya no importe

Authors

  • Nicolás Suárez

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v2i04.47

Keywords:

Onetti, Life, Death, Work, Final

Abstract

This paper inquires into the links between writing and death in El astillero and Cuando ya no importe, two novels that respectively correspond to the maturity and late period of Onetti’s production. To this end, it reviews in both novels the role of the final, considered as a constructive principle that organises a use of writing as a reflection on death and operates on different levels: on the statement (through various images of decadence and death), on the enunciation (the end of the text and a series of references to it) and, from a diachronic point of view, on Onetti’s works as a whole (through a text placed at the end of his production).

Author Biography

Nicolás Suárez

Es Licenciado en Letras por la Universidad de Buenos Aires y es adscripto a la cátedra de Literatura argentina I (Iglesia), de la misma universidad. Se recibió de Guionista cinematográfico en la Escuela Nacional de Experimentación y Realización Cinematográfica (ENERC). Actualmente, lleva a cabo una investigación sobre las trasposiciones cinematográficas de textos clásicos de la literatura argentina del siglo XIX.

Published

2013-03-21

How to Cite

Suárez, N. (2013). Dos variantes de lo final en la obra de Onetti: El astillero y Cuando ya no importe. Badebec, 2(04). https://doi.org/10.35305/b.v2i04.47

Issue

Section

Artículos