Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama

Authors

  • Alfredo Dillon

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v8i16%20(Marzo).371

Keywords:

Transposition, Antonio Di Benedetto, Lucrecia Martel, Argentine cinema, argentine literature

Abstract

Abstract: This article offers a comparative analysis of Zama (2017), the fourth film by the Argentinian director Lucrecia Martel, based on the homonymous novel by Antonio Di Benedetto (1956). We discuss the transformation of literary autodiegetic narration into an esthetic that we define as realism of perception. We also study the configuration of the historic chronotope (Asunción, 18th century) in both texts. We analyze the re-elaboration of philosophical problems across both narratives, such as absurd heroism, the concept of identity, and the tensions between Europe and America in the colonial world. Finally, we consider the fictional figures of children and animals, the resignification of fatalism, and the filmic use of some of the most emblematic allegories from the hypotext.

Author Biography

Alfredo Dillon

Alfredo Dillon es Investigador del Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Católica Argentina. Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires; su tesis se titula Figuras de la crisis en el cine argentino de comienzos de siglo (2001-2010). Es licenciado y profesor en Letras (UBA) y licenciado en Comunicación Periodística (UCA). Desde 2006 es docente en la UCA. Publicó en revistas científicas artículos sobre el cine de Lucrecia Martel, Adrián Caetano, Juan José Campanella y otros directores del cine argentino reciente.

Published

2019-04-01

How to Cite

Dillon, A. (2019). Antonio Di Benedetto por Lucrecia Martel: la adaptación de Zama. Badebec, 8(16 (Marzo). https://doi.org/10.35305/b.v8i16 (Marzo).371

Issue

Section

Artículos