La imposibilidad y la idea. Aproximaciones al imaginario cinematográfico de César Aira

Authors

  • Bruno Grossi

DOI:

https://doi.org/10.35305/b.v4i08.288

Keywords:

MCGuffin, Hitchcock, Godard, Film and literature, Aira, Narrative procedures

Abstract

The present work proposes to think the relationships that César Aira's work establishes with cinema. The reading goes, in the first place, through the explicit mentions of cinema in his novels (in his historical, genealogical, anecdotal, aesthetic and narrative variants) to demonstrate the fecundity of the cinematographic imaginary in Aira’s oeuvre. The second instance focuses on the cinematographic origin of some literary procedures in his work, with emphasis on two directors admired by Aira: Alfred Hitchcock and Jean-Luc Godard.

Author Biography

Bruno Grossi

es estudiante avanzado de la Licenciatura y Profesorado en Letras de la Universidad
Nacional de Litoral. Ha publicado varios artículos sobre cine y literatura en distintos medios
digitales y ha sido beneficiario de una beca de iniciación a la investigación (Cientibeca) de la
UNL. Actualmente continúa su investigación sobre la obra literaria y fílmica de Alain Robbe-
Grillet bajo la dirección del Prof. Rafael Arce (UNL – CONICET), en el marco del Centro de
Investigacion

Published

2015-03-21

How to Cite

Grossi, B. (2015). La imposibilidad y la idea. Aproximaciones al imaginario cinematográfico de César Aira. Badebec, 4(08). https://doi.org/10.35305/b.v4i08.288

Issue

Section

Artículos