Grete Stern: mujeres soñadas
DOI:
https://doi.org/10.35305/b.v1i02.24Palabras clave:
Grete Stern, fotomontajes, fotografía, arte, exilio, mujer, trabajo, poder, proporciones relativas, photomontage, photography, art, exile, woman, work, power, relative proportionsResumen
Este texto presenta los fotomontajes de Grete Stern, hechos por encargo para la columna “El psicoanálisis le ayudará” de la revista Idilio. Intenta situar a la fotógrafa en el momento de aceptar este trabajo “en colaboración” y proponer el fotomontaje como forma de ilustración de esa columna. Finalmente compara el uso de la proporción en los fotomontajes de Stern con el modo en que ésta se registra en una de las novelas que aparecen en una biblioteca fotografiada en “Sueños de frutas”: Memorias de una enena, de Walter de la Mare.
Abstract: This work attempts to make a presentation of Grete Stern’s photomontages, which were her collaborations in order to illustrate the column “The psychoanalysis will help you” for the argentine magazine Idilio. It attempts to catch Grete Stern in the very moment she accepts this kind of professional work “in collaboration” and proposes the mode of the photomontage in order to realize it. Finally it compares the use of relative proportions in Grete Stern pieces with its presence in Walter de la Mare’s roman: Memoirs of a Midget (1921), which appears in one of her photomontages: “Dreams with fruits”.